Verkkotunnus - sinun brändisi
Muistathan, että verkkotunnus on sinun brändisi, joten se kannattaa harkita tarkkaan. Hyvin valitun verkkotunnuksen avulla kotisivusi saa enemmän näkyvyyttä ja se löydetään helpommin ja nopeammin.
Brändin nimi voi syntyä monella eri tavalla ja kannattaakin tutustua siihen, kuinka brändin nimi voidaan valita. Voit käyttää esimerkiksi:
- Keksittyjä tai vierassanoja, kuten esim. eBay, Etsy tai Coccinelle
- Kuvailevaa nimeä joka opastaa etsijöitä oikealle kotisivulle, esim. Kampaamo-Helsinki
- Liittyviä sanoja jotka ei suoraan kuvaile kotisivua, mutta silti liittyvät sisältöön, kuten K-Rauta
- Nimiä jotka eivät ollenkaan liity tuotteeseen, mutta ovat oikeita sanoja, kuten Subway
Kannattaa olla käyttämättä toimintoa tai paikkaa kuvaavia yleissanoja. Nämä tuovat vain vähän yksilöllisyyttä ja erottuvuutta ja sen takia niitä ei suositella, esim. kalastus.fi.
Varmistathan, että verkkotunnuksesi on lyhyt ja helppo muistaa. Etsijän on muistettava se ja hänen tulee kirjoittaa verkkotunnus selaimeen tai hakukoneeseen ilman kirjoitusvirheitä. Mitä pidempi verkkotunnus on, sitä suurempi on riski, että etsijä tekee kirjoitusvirheen tai unohtaa verkkotunnuksen nimen.
Huom. Vaikka on erittäin houkuttelevaa lisätä verkkotunnukseesi useita avainsanoja, yritä keskittyä vain yhteen sanaan. Tämä pitää verkkotunnuksen lyhyenä. Verkkotunnuksen nimessä oleva avainsana on järkevä, jos se reflektoi sivustosi aihetta.
.com, .fi vai .net? Mikä on oikea verkkotunnuksen pääte?
Tämä riippuu verkkotunnuksen tarkoituksesta ja siitä, mitä aluetta se tulee kattamaan. Onko sinulla vain Suomessa toimiva verkkokauppa? Siinä tapauksessa .fi-päätteinen verkkotunnus on hyvä valinta. Onko kohderyhmäsi kansainvälinen? Sitten .com- tai .net-päätteinen verkkotunnus sopii paremmin tarpeisiisi.
Kannattaa harkita myös erikoisverkkotunnuksia kuten .bar tai .shop, jotka voivat auttaa sivusi markkinoinnissa. Muistathan, etteivät kaikki muista erikoisverkkotunnuksia, joten on hyvä lisätä toinen tavallisempi verkkotunnus (.com, .org).