Off-page optimointi
Myös off-page optimointi on SEO:n tärkeä osa. Off-page optimointiin et kuitenkaan voi vaikuttaa yhtä paljon kuin on-page optimointiin.
Off-page optimointi koskee linkkien rakentamista (eng. link-building). Linkkien rakennus tarkoittaa verkkosivuillesi suuntautuvan liikenteen lisäämistä. Liikenne siis ohjataan sivullesi toiselta verkkosivulta (tai viittaussivulta) linkin kautta. Tällaista linkkiä kutsutaan back-linkiksi. Linkit verkkosivullesi ovat hakukoneille vahva osoitus siitä, kuinka relevantti sivusi on - toisin sanoen ne lisäävät sivusi laatua.
Tärkeämpää kuin se, kuinka monta linkkiä ohjaa sivullesi, on kuinka laadukas sivullesi viittaava sivu on. Tämän sivun sisällön siis tulisi liittyä ja sopia sivusi sisältöön. Hakukoneet tunnistavat huonolaatuisia viittaavia verkkosivuja ja olettavat, että sivusi on vastaavasti huonolaatuinen.
Linkkien rakennus
Käytä linkkeinä sivullesi korkealaatuisia verkkosivuja. Vältä back-link -sivuja, joiden sisältö on epäselvä tai epäilyttävä. Tämä koskee myös lähteitä, joista voi ostaa back-linkkejä. Tällaiset lähteet ovat usein heikkolaatuisia, emmekä suosittele niiden käyttöä.
Keskitythän siis sivuihin, jotka vastaavat sivusi aihetta!
Esimerkki: Ei ole järkevää linkittää kampaamon kotisivuja Michelin renkaiden kotisivulle; ei edes vaikka mainostaisit vahvoja hiuksia. Tämä vaikuttaa kampaamon sivun sijoitukseen negatiivisesti, koska Michelin renkaat -sivu ei mitenkään liity hiuksiin.
Ole varovainen kavereilta ja kollegoilta saatujen ehdotusten kanssa. Heillä saattaa olla myös oma sivu ja vaikka toisten sivujen linkittäminen tuo liikennettä, tämä vaikuttaa positiivisesti tulosten sijoittamiseen vain jos linkitettyjen sivujen aiheella on jotain yhteistä, joka on mainitsemisen arvoista sivun tekstissä.
Hyvä uutinen on, että hakukoneet tietävät "huonojen" linkkien määrän olevan rajallinen ja suhteellinen. On hyväksyttävää käyttää muutama vähemmän aiheeseen liittyvä linkkiä niin pitkään kun käyttää myös aiheeseen liittyviä linkkejä. On kummallisia poikkeuksia, joissa Google rankaisi sivuja, jotka käyttivät 100% optimoituja back-linkkejä, koska se näki sivut epäluonnollisina. Voit testata kuinka hyvin on sivusi linkitetty tarkistamalla back-linkkisi, täältä löydät lisätietoja.
Poistathan linkkejä heikompilaatuisilta sivuilta kun ne lisäävät käyntejä tai roskapostia sivullasi. Pyydäthän siinä tapauksessa sivun omistajaa poistamaan linkin.
Oikein tehty linkkien rakennus
Onko kotisivusi tai nimesi mainittu suoraan toisella kotisivulla? Pyydä kotisivun omistajaa lisäämään myös sivullesi viittaava linkki.
- Teetkö yhteistyötä muiden yritysten kanssa? Pyydä heitäkin lisäämään linkki kotisivullesi.
- Käytätkö palveluita kuten Webnode? Kirjoita arvostelu palvelusta. Palveluntarjoaja voi julkaista sen sivuillaan sivullesi johtavan linkin kanssa. Tässä on meidän esimerkki: https://www.webnode.fi/kayttajalausunnot
- Onko olemassa kotisivuja, jotka suosittelevat tarjoamiasi palveluita? Pyydä heitä mainitsemaan sinut ja lisäämään linkin sivullesi. Esimerkki: Kaupungillasi tai kunnallasi on sivu, jossa on lueteltuina tietyt palvelut kuten esim. kampaajat Turussa ja sinä olet uusi kampaaja siellä. Pyydä sivun omistajaa lisäämään sinut ja sivusi listalle.
- Onko alasi mainittu artikkelissa verkossa tai toisella kotisivulla? Taas voit ottaa yhteyttä kotisivun omistajaan ja pyytää häntä mainitsemaan sivusi (tietenkin linkin kanssa).
- Onko sivullasi tietoja, jotka voisi lisätä infosivuihin, kuten esim. Wikihow.com? Jos näin on, voit kirjoittaa lyhyen artikkelin ja linkittää sen sivullesi.