Hakutulosten ymmärtäminen
Ensinnäkin on ymmärrettävä se, että SEO tehdään ihmisiä varten. Hakutulokset osoitetaan kotisivuasi etsiville ihmisille. SEO on jatkuva prosessi. Se on osana kotisivusi ylläpitämistä, samalla tavoin kuten sisällön päivittäminen.
On olemassa erityyppisiä hakutuloksia, joita Google ja muut hakukoneet haun suorittaessa näyttävät.
Käsittelemme tässä SEO-oppaassa vain "orgaanisia" hakutuloksia. Nämä eivät saa hyvää asemaansa mainostamisen avulla, vaan hyvän SEO:n avulla!
Hakutulosten osien ymmärtäminen
Hakutulos koostuu 3 osasta:
1. Otsikko (Webnode: Tee omat kotisivut ilmaiseksi I Valmis 5 minuutissa!)
2. URL, esim. verkko-osoite (https://www.webnode.fi/)
3. Kotisivun meta-kuvaukset (Webnode on helppokäyttöinen työkalu...)
Näillä kolmella asetuksella vakuutat etsijät siitä, että verkkosivustosi on paras tulos! Tällä sivulla lyhyesti käsitellään näiden kolmen osan optimointia. Jos haluat saada perusteellisempaa tietoa, tutustu meidän On-page optimointi -käyttöohjeeseen.
Sivun otsikon pitäisi reflektoida kotisivun tietyn sivun tarkoitusta. Kannattaa laittaa tämän sivun avainsanat otsikon alkuun, jotta ne olisivat aina näkyvissä. Otsikon tulisi herättää etsijän kiinnostusta ja mahdollisesti johtaa hänet klikkaamaan suoraan sivusi. Varmistathan, että otsikon pituus ei ylitä 60 merkkiä.
URL näyttää haun avulla löydetyn tietyn sivun tarkkaa osoitetta. Selkeä, lyhyt ja helppo luettava URL on tärkeä.
Esimerkki:
Katsomalla URL-osoitetta "https://webnode.fi/kirjaudu/" etsijä tietää tarkasti hänen voivan kirjautua sisään Webnodeen tällä sivulla.
Meta-kuvaus on tietyn sivun lyhyt kuvaus. Ihmiset yleensä vain vilkaisevat tämän tekstin, joten ei tarvitse luoda kokonaisia lauseita. On paljon tärkeämpää, että saat sivusi viestin perille. Pidä metakuvaus korkeintaan 160 merkin pituisena.